E-paragony – 2 rzeczy, o których musisz wiedzieć

  • Home
  • Porady
  • E-paragony – 2 rzeczy, o których musisz wiedzieć
E-Paragony
lut 24, 2023

Dla wielu branż możliwość wystawiania e-paragonów to dobra i korzystna zmiana. E-paragony to nie tylko nowoczesna i alternatywna forma dowodu zakupu. To również dodatkowa możliwość, która usprawni proces sprzedaży w wielu firmach. 

Z naszego artykułu dowiesz się, dlaczego warto korzystać z e-paragonów oraz na podstawie badania Deloitte Digital sprawdzisz, jak Polacy obecnie reagują na korzystanie z paragonów w formie elektronicznej. 

E-paragon – czym jest?

E-paragon to paragon wystawiany w formie elektronicznej przez sprzedającego. Przy transakcji, sprzedawca nie musi drukować paragonu, wystarczy, że prześle go kupującemu np. mailem. 
Paragon w takiej formie to pełnoprawny dowód zakupu. Obowiązuje przy zwrocie towarów, czy reklamacji. Dla klientów to znaczne ułatwienie, gdyż nie muszą gromadzić papierowych paragonów. Wszystkie mogą mieć na mailu, dysku lub w chmurze. To pewność, że znajdą je w każdym momencie, kiedy tylko będą ich potrzebować.

Zalety e-paragonów

Paragony w formie elektronicznej mają szereg zalet. Do tych między innymi należą:

  • Niższe koszty – dzięki e-paragonom nie tracimy zbędnych środków na zakup papieru ani nie musimy poświęcać czasu na ręczną obsługę wydruków. Ponadto nie ponosimy kosztów fizycznej archiwizacji. 
  • Szybsze procesy –  z e-paragonami mamy możliwość natychmiastowego dostępu do cyfrowych dokumentów kasowych. 
  • Dbanie o środowisko – przede wszystkim ochrona zasobów naturalnych, a także brak toksycznych dla ludzi paragonów papierowych. 

Ponadto e-paragony to bezpieczniejsze i znacznie trwalsze dowody zakupu, w stosunku do paragonów papierowych, które z czasem mogą wyblaknąć. Dodatkowo dają gwarancję autentyczności zarówno przedsiębiorcy, jak i kupującemu, gdyż nie można ich zmienić.

Które kasy wystawiają e-paragony? 

Od 1 czerwca 2020 roku istnieje możliwość wystawiania e-paragonów za pomocą wirtualnych kas fiskalnych. Jak wynika z treści § 18 Rozporządzenia w sprawie wirtualnych kas, podatnicy prowadząc ewidencję i za zgodą nabywcy mogą wystawiać i wydawać e-paragony w sposób z nim uzgodniony. Należy jednak pamiętać, że nie wszyscy mają możliwość wystawiania e-paragonów za pomocą kasy fiskalnej w postaci oprogramowania. W tym zakresie wydano Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 roku w sprawie grup podatników lub branż mogących korzystać z wirtualnej kasy fiskalnej. Więcej na temat wyodrębnionych grup znajdziesz w artykule ,,Prawo do ulgi na zakup wirtualnej kasy fiskalnej’’. 

E-paragony od 29 września 2021 roku mogą wystawiać również podatnicy, korzystający z kas online. Zgodnie z treścią § 22 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, paragony mogą być wystawiane w formie elektronicznej oraz papierowej lub zgodnie z wyborem użytkownika tylko w formie elektronicznej.

Czy Polacy są gotowi na e-paragony?

W październiku 2022 roku Deloitte Digital przeprowadziło badanie odnośnie otwartości Polaków na e-paragony. Próbą badawczą było 600 respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 75 lat. Główne wnioski z przeprowadzonego badania są następujące: 

  • Ponad 70% respondentów odpowiedziało, że są otwarci na paragony w formie elektronicznej. Największą grupą zwolenników były osoby młode, z wykształceniem i mieszkające w większych miastach.
  • 66% badanych potwierdziło, że słyszało już wcześniej o e-paragonach. 
  • 55% respondentów chciałoby otrzymywać tylko e-paragony, 31% paragony drukowane oraz e-paragony, a 14% tylko paragon papierowy. 
  • Głównym powodem, dla którego niektórzy respondenci nie chcą paragonów w formie elektronicznej, jest obawa o bezpieczeństwo danych, a także niechęć, do pobierania kolejnych aplikacji. 
  • Najbardziej pożądanymi metodami otrzymywania e-paragonów są aplikacje mobilne, wiadomości mailowe, a także co ciekawe wiadomości SMS.

Jak zatem można zauważyć, większość badanych Polaków jest otwarta na e-paragony. Dzięki temu proces adaptacji e-paragonów w Polsce może być znacznie szybszy, a same e-paragony mogą być stałym elementem w całym procesie zakupowym.

Dodaj komentarz