Od 1 stycznia w Polsce wchodzi w życie uchwalona 27 listopada 2019 r. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) tzw. Unijna Dyrektywa Omnibus. Jej głównym celem jest zagwarantowanie bezpieczniejszego handlu cyfrowego, poprzez ujednolicenie przepisów. To oznacza spore zmiany dla branży e-commerce. Co zmieni Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) zwana Unijną Dyrektywą Omnibus? Jak przygotować się do jej implementacji?
Unijna Dyrektywa Omnibus – nowe przepisy
W związku z dynamicznie rozwijającą się branżą e-commerce oraz nowymi technologiami, od nowego roku w Polsce zacznie obowiązywać Unijna Dyrektywa Omnibus. Jej głównym zadaniem jest dopasowanie odpowiednich regulacji do bieżącego rynku, które mają na celu uchronić klientów sklepów przed nieuczciwymi praktykami, często stosowanymi przez sprzedawców. Do głównych zmian należy między innymi zniwelowanie praktyk zawyżania cen, weryfikacja rzetelności opinii zamieszczanych na stronach internetowych oraz informacja na temat indywidualizacji cen.
Zniwelowanie praktyk zawyżania cen
W sklepach internetowych oraz stacjonarnych, szczególnie w okresie przedświątecznym często można zauważyć okazyjne ceny, które obniżone są nawet o 70%. Wtedy łatwo skusić się na taką promocję. Jednak, czy cena naprawdę jest aż tak atrakcyjna? Sprzedawcy często w okresach zakupowych podwyższają podstawowe ceny towarów, na rzecz lepiej wyglądających rabatów. To powszechnie znana i stosowana metoda. Unijna Dyrektywa Omnibus ma za zadanie to zmienić.
Zgodnie z przepisami, sprzedawcy obok ceny promocyjnej będą musieli podać najniższą cenę towaru, która obowiązywała w okresie 30 dni przed obniżką. Dzięki temu konsumenci będą mogli sami zweryfikować, czy cena produktu jest rzeczywiście atrakcyjna.
W odniesieniu do produktów lub usług, które są na rynku krócej niż 30 dni, sprzedawca również ma obowiązek zamieścić informację o najniższej cenie danego produktu lub usługi, która obowiązywała od czasu wprowadzenia na rynek, do dnia promocji. Tej zasady muszą również trzymać się sprzedawcy produktów, z krótkim terminem ważności. W tej sytuacji przedsiębiorca musi zamieścić obok ceny promocyjnej cenę, która obowiązywała przed pierwszą obniżką.
Powyższy obowiązek nie dotyczy programów lojalnościowych, produktów w pakietach oraz standardowych obniżek cen regularnych, jeśli nie są komunikowane jako okazja bądź promocja.
Rzetelność opinii – Unijna Dyrektywa Omnibus
Kolejną regulacją Dyrektywy Omnibus jest dbanie przez przedsiębiorców o rzetelność publikowanych opinii. Klienci na tej podstawie będą mogli zweryfikować, czy opinia pochodzi od osoby, która nabyła dany towar lub usługę.
Publikowane opinie mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe osób, które jeszcze nie dokonały zakupu. Ponadto, najwięcej decyzji zakupowych zapada w momencie czytania opinii o produkcie, stąd z punktu przedsiębiorcy są one bardzo istotne.
Niestety dosyć często sprzedawcy dopuszczają się nieetycznych praktyk. Płacą za publikację pozytywnych opinii lub proszą o to swoich pracowników. Innym przykładem jest również podszywanie się pod klienta i zachęcanie do zakupu własnego produktu na różnych forach bądź blogach.
Dyrektywa Omnibus ma chronić przed takimi zachowaniami. Przedsiębiorcy od nowego roku muszą informować, w jaki sposób zapewniają publikację rzetelnych opinii od konsumentów, którzy dokonali zakupu w ich sklepach.
Indywidualizacja cen
Innym obowiązkiem, który wprowadza Dyrektywa Omnibus jest informowanie konsumentów o indywidualnym dostosowaniu cen. Obecnie w e-commerce technologia pozwala dopasować cenę do użytkownika. Wpływ może mieć na to urządzenie, z którego korzysta klient, a nawet kategorie cenowe produktów, które przegląda. W tej sytuacji sprzedawca ma obowiązek poinformować o tym fakcie np. w swoim regulaminie.
Unijna Dyrektywa Omnibus – sankcje
W przypadku niezastosowania się do Dyrektywy, przedsiębiorca naraża się na ryzyko poniesienia sankcji w postaci 20 000 złotych oraz do 40 000 złotych, jeśli co najmniej trzykrotnie, w okresie 12 miesięcy, licząc od dnia pierwszego naruszenia, nie wykona swoich obowiązków.
Należy pamiętać, że przedsiębiorca podlega ocenie Prezesa UOKiK. W przypadku naruszenia może on ukarać sprzedawcę karą pieniężną w wysokości do 10% obrotu rocznego, z roku poprzedzającego rok nałożenia kary. Dodatkowo, w przypadku kiedy przedsiębiorca celowo naruszył interes zbiorowy konsumentów, Prezes UOKiK może na niego nałożyć karę do 2 milionów złotych.
Dodaj komentarz