Dlaczego klienci nie lubią sprzedawców?

  • Home
  • Porady
  • Dlaczego klienci nie lubią sprzedawców?
sprzedawca
paź 13, 2022

Każda osoba prowadząca swój biznes, dąży do tego, aby mieć jak najwięcej klientów. Staramy się stale powiększać ich grono. Aby tak się działo, nie tylko nasze produkty muszą być dobre, ale również obsługa klienta. Poznaj 7 powodów przez które Twój klient Cię nie polubi. Pamiętaj, aby ich nie praktykować. 

W sprzedaży popularne pojęcie mówi, że klient lubi kupować, ale nienawidzi, kiedy coś mu się sprzedaje. Co to znaczy? Niewątpliwie utrudnia to codzienną pracę każdego sprzedawcy zarówno tego online, jak i stacjonarnie. Wielu klientów na sam widok “atakującego” sprzedawcy chowa się lub po prostu opuszcza sklep. Postawa klientów wprowadza w szał sprzedawców, ale i na odwrót, często postawa sprzedawcy przyprawia klienta o ból głowy. Jak uniknąć takich zachowań i poprawić relacje na linii sprzedawca-klient

5 powodów, przez które Twój klient Cię nie polubi 

Niedopuszczanie odmowy 

Oczywistym jest, że każdy sprzedawca mnóstwo razy w ciągu dnia słyszy słowa “nie” lub “nie, dziękuję”. Zdarzają się tacy sprzedawcy, którzy nie przyjmują tych słów do świadomości i nadal namawiają klienta. Z jednej strony to dobra praktyka, jeżeli sprzedawca się nie poddaje, jednak trzeba znać umiar. Czasem lepiej jest odpuścić temat niż na siłę przekonywać klienta, który i tak później zrezygnuje lub nie odbierze przesyłki czy zwróci produkt. 

Brak wiedzy 

Nikt nie lubi niekompetentnych osób, a szczególnie klient. Warto znać produkt i branżę, w której się pracuje, aby odpowiedzieć na wiele nurtujących klienta pytań i niejasności. Jeżeli sprawisz wrażenie niekompetentnego – nie sprzedasz produktu i stracisz potencjalnego klienta. Co jeśli nie znasz odpowiedzi na pytanie mimo dużej wiedzy? Poproś o cierpliwość, doinformuj się i wróć z odpowiedzią zwrotną

Kłamstwo 

Co jest gorsze od niekompetentnych osób? Zdecydowanie kłamcy. Kłamstwo ma zawsze krótkie nogi. Jeżeli klient je odkryje, już nigdy nie wróci do naszego sklepu, ostrzeże innych potencjalnych klientów lub wróci z reklamacją

Atak słowny 

Każdy sprzedawca musi być “wygadany” lub “mieć gadane”. Z tym się zdecydowanie zgadzamy, jednak w tej sytuacji również trzeba mieć umiar. W sprzedaży znana i praktykowana jest zasada 70/30. 30% czasu mów Ty, a 70% niech mówi klient. Pilnując tego możesz lepiej poznać klienta i jego potrzeby. Pomoże to zaspokoić jego pragnienia. 

Brak zrozumienia potrzeb

Jest to odniesienie się poprzedniego punktu – zrozumienia klienta. Sprzedawca, któremu narzuca się sprzedaż dedykowanych produktów zapomina, że nie dla każdego klienta będą one odpowiednim rozwiązaniem. Dlatego tak ważne jest umiejętne prowadzenie rozmowy i poznanie go. 

Jak widać, często zdarza się, że nie zdajemy sobie sprawy jak nasze zachowanie jest odbierane przez innych. Niestety czasami sam pracodawca “nakazuje” pracownikom, żeby nachalnie podchodzili do klienta i usilnie namawiali do pomocy i zakupu. Warto zwrócić na to uwagę i zaprzestać praktych, przez które klienci przestaną odwiedzać nasz sklep. Dotyczy to także sprzedaży online. Umiejętna wymiana maili, lub rozmowa telefoniczna to podstawa. Wymienione wyżej przykłady są kanonem „Dlaczego klienci nie lubią sprzedawców”. Aby poznać więcej przykładów oraz porady dotyczące obsługi klienta – obserwuj nas, a na pewno wrócimy z odpowiedziami! 

Dodaj komentarz