Wystawianie klientom e-paragonów to o wiele wygodniejsze rozwiązanie dla usługodawców oraz klientów, którzy nie muszą gromadzić zbędnych paragonów drukowanych, które są łatwe do zgubienia i mogą wyblaknąć. Mają również ułatwić pracę Centralnemu Repozytorium Kas, do którego trafiają wszystkie dane o transakcjach.
Pandemia zmieniła świat w wielu aspektach, zdecydowanie również w tych technologicznych. Wymyślano coraz to nowsze i innowacyjne sposoby na ograniczenie kontaktów międzyludzkich. Na znaczeniu zyskały aplikacje mobilne oraz wszelkie inne rozwiązanie online. Wśród nich znajduje się e-paragon.
Czym jest e-paragon?
E-paragon tak jak paragon papierowy potwierdza transakcję wszelkiej usługi finansowej. Różnica polega jednak na tym, że wersja elektroniczna nie wymaga fizycznego wydruku, a nabywca może sprawdzić prawidłowość sprzedaży w postaci elektronicznej. Przy zakupie sprzedawca zamiast drukować paragon przesyła go elektronicznie (np. na maila podanego przez kupującego). Klient może otrzymać taką wersję paragonu w momencie, gdy sprzedawca posiada wirtualną kasę fiskalną (taką jak Mobikasa) lub kasę fiskalną online. Zapewnia czytelny widok przeprowadzonej transakcji oraz jest zgodny z obowiązującym prawem.
Temat paragonów elektronicznych w Polsce pojawił się już dawno, ale to epidemia przyspieszyła rozwój tego pomysłu. Pilotaże udowodniły, że ta forma dokumentowania zakupu cieszy się ogromnym zainteresowaniem kupujących oraz sprzedających. Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 kwietnia 2020 r. w sprawie kas rejestrujących e-paragon nazywa „dokumentem w postaci elektronicznej”. Według definicji jest on utworzonym przez kasę online zbiorem ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych.
Jak wysłać e-paragon?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, w jaki sposób wystawia się e-paragony przez SMS. Jak więc to zrobić? Każda kasa fiskalna online umożliwiająca wydanie klientowi elektronicznego dokumentu musi mieć odpowiednie oprogramowanie. Dzięki połączeniu z internetem, będzie możliwe przekazywanie e-paragonów oraz przekazywanie danych do CRK.
Obecnie najczęściej z tego typu kas korzystają branże: gastronomiczna, hotelarska, kancelarie adwokackie, salony fryzjerksie i kosmetyczne oraz sklepy internetowe świadczące przeróżne usługi. Nie ma jednak obowiązku spoczywającego na usługodawcach– zgodnie z przepisami nie ma konieczności wystawienia elektronicznego dowodu zakupu. Może mieć to miejsce w przypadku, gdy przedsiębiorca ma taką sposobność, a klient wyrazi na to zgodę.
Paragony elektroniczne, a inne obowiązki sprzedawcy
Zgodnie z przepisami, sprzedawca musi zapewnić prawidłowy stan techniczny kasy online. Musi umożliwiać czytelny wydruk paragonu fiskalnego albo papierowej faktury, ale również czytelny widok umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży w przypadku paragonu w formie elektronicznej. Co więcej, sprzedawca, który wydał już e-paragon zawsze ma obowiązek nabicia sprzedaży na kasę. Umożliwi to zachowanie sprzedaży w pamięci drukarki. Pozwoli to na ich uwzględnienie w raportach dobowych i miesięcznych.
Więcej na temat e-paragonów znajdziesz tutaj.
Dodaj komentarz