Zwrot towaru to uprawnienie konsumenckie, z którego można skorzystać jedynie w określonych okolicznościach. Należy odróżniać zwrot od reklamacji. Dziś poruszamy temat zwrotu. Co je różni od siebie? Przyczyną zwrotu jest zmiana zdania konsumenta, nie wada produktu.
Czym jest zwrot towaru?
Zwrot to ułatwienie dla konsumenta, które zależy od dobrej woli sprzedawcy. Jest to swego rodzaju przywilej, który daje możliwość namyślenia się. Czasem ciężko konsumentom podjąć decyzje bezpośrednio w sklepie. Przyczyn jest wiele. Możliwość zwrotu istnieje zazwyczaj bez problemu w dużym sieciach handlowych lub tzw. “sieciówkach”. Natomiast komunikaty o braku zwrotu można dostrzec w małych, lokalnych biznesach. Należy również pamiętać, że zasady zwrotu muszą być określone w regulaminie sklepu. Taki regulamin określa, że towar musi być nieużywany oraz np. posiadać komplet metek.
Ile jest czasu na zwrot towaru?
Każdy sklep może indywidualnie stworzyć regulamin, w którym zawrze informacje o zasadach zwrotu. Często spotykanym przepisem jest np. zwrot towaru w terminie do 30 dni od jego zakupu. Zdarza się, że jest to np. tydzień. Czas zwrotu określa indywidualnie właściciel sklepu lub osoba odpowiedzialna. Takie przepisy również precyzują zasady przyjęcia produktu. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, są to zazwyczaj:
- konieczność posiadania paragonu lub innego dowodu sprzedaży,
- oryginalne metki w stanie nienaruszonym,
- towar musi być nieużywany.
Czasem zasady zwrotu towaru są ograniczone wyłącznie do rzeczy nieprzecenionych. Oznacza to, że podczas trwania promocji — zwrot nie obowiązuje.
Warto również wiedzieć o okolicznościach mniej popularnych. Sytuacja ma się inaczej w przypadku zakupu produktu poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na targach branżowych) lub na odległość (główne poprzez sklep internetowy). Konsument ma wtedy prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni.
Zwrot towaru a brak paragonu
Zwrot towaru bez paragonu jest możliwy, gdy konsument jest w stanie udowodnić sprzedawcy, że zakup miał faktycznie miejsce. W rozporządzeniu Ministra Finansów istnieje wpis dotyczący kas fiskalnych podkreślający konieczność posiadania dokumentu fiskalnego w przypadku zwrotu. Nie precyzuje jednak on, że chodzi wyłącznie o paragon fiskalny, jednak tak się powszechnie przyjęło. W tym przypadku doskonale sprawdzą się paragony w formie elektronicznej, czyli e-paragony, które możemy otrzymać na maila. Dokumentem potwierdzającym sprzedaż oprócz paragonu, może być również:
- faktura,
- potwierdzenie płatności z terminala,
- potwierdzenie płatności z konta bankowego,
- zeznanie świadka,
- dokument gwarancji ze sklepu.
Czy sprzedawca może nie przyjąć zwrotu?
Jak już wcześniej wspominaliśmy, zwrot jest dobrą wolą sprzedawcy. Jeżeli regulamin nie określa zasad zwrotu, sprzedawca może odmówić nawet w bardzo szybkim czasie od dokonania zakupu. Jeżeli konsument dokonał zakupu w stacjonarnym sklepie, to zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu nawet kompletnie niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać.
Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli towar posiada wadę. W takim przypadku zwrot towaru może być dokonany pod pewnymi warunkami w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi. O rękojmi oraz reklamacji opowiemy w kolejnych artykułach.
Dodaj komentarz